Buton ile Step Motor Kontrolü

Bloğu çok ihmal ettim, bu demek değildir ki arduino’ya dokunmuyorum. fırsat buldukça bir şeyler yapıyorum fakat istediğim hızda, özellikte değil tabi. bu arada yazı yazmak oldukça meşakkatli bir iş. öyle yarım yamalak yazmakla olmuyor, bundan bir kaçış yolu olarak ölmemekte direnen friendfeed’e yazı yazarak, yorum yaparak geçiştiriyorum, orası kapansa blog coşar diyemeyeceğim, başka bir mecrada aynı şekilde akacağız biliyorum.

neyse girişi uzatmayalım, olayımız arduino ile motor kontrol etmek, aslında yapmak istediğim şey servo motor ile çok kolay yapılıyor da yine de merak ettiğim bir kaç şey vardı, onun için bir step motor buldum, onu kullanayım dedim, her yerde kolaylıkla bulunan M35SP-7N step motor aldım, bir de sürücü lazımmış onu unutmuştum, sonra onu da aldım. motor 6 tl, ULN2003A sürücü 75 kuruş, bir sürü aldım ondan. motorun gücünü bilmediğimden bir tane aldım.

motor tırtmış, anca kendini döndürüyor, boşta bir iki dişli çeker, 50 gramdan fazla ağırlığı olan bir şeyi kıpırdatamaz bence. zaten pek bir şey beklemiyordum, dönmeyi, kontrol etmeyi öğreneyim yeter demiştim, o işe yaradı.

sistem basit, kod gayet kolay okunabilir, step motorların içindeki kafaları sırayla HIGH ediyorsun motor dönüyor, tersine HIGH edince geri dönüyor, saçma sapan HIGH edince VIR VIR edip bişey yapamıyor 🙂

HIGH arasında geçen süreyi azaltıp, uzattıkça hızı kontrol ediyorsun, bunların limitlerini motor belirliyor falan filan. eğlenceli bişey yani.

hayal ettiğim 3 motor sürücüsü ve 3 motor ile 3 boyutlu yazıcı yapmaktı tabi ama anca bir bandı sağa sola çevirdim 🙂

20131216_212716hareketi görebilmeniz içinde video çektim, güzel oldu bence.

kablo bağlantıları her yerde var ama güzelce fritzing ile anlaşılabilecek şekilde çizip fotoğraflayacağım, ben örneklerden bir şey anlamayıp ya nasip diyerek bağladıydım devreyi, şansa çalıştı, ondan sürücüyü bol almıştım, kesin yakarız diye.

sürücüyü yakmadım ama butonları test ederken en sevdiğim dev kırmızı ledimi yaktım. yanlışlıkla 5V a bağlamışım butona basınca vizirdayıp yandı led :/ direnç şartmış.

kodlar burada:
https://github.com/kaanceyhan/bocekduino/blob/c46bc9c964f4ee16a83b29c64acdae1c1150eb29/PushButtonStepMotorControl.ino

video da bu:

cCc BocekDuino Robotics cCc

Reklamlar

Çizgi TAGEM ile BeagleBone ARM Cortex – A8 alma şansı!

Blog arduino üzerine ama her türlü işe yarar programlanabilir zamazingo ile ilgileniyorum 🙂
BeagleBone ise ilk duyurulduğu günden beri takip ettiğim, çok hevesle kullanmak istediğim bir platformdu. çünkü arduino uno gibi teknik olarak kısıtlı sistemlerde çalışırken bazı konularda uğraşmak (32 KB Flash bellek, 16MHz hız vb) eğlenceli olduğu kadar da can sıkıcıydı. bazı noktalarda son çıkan ethernet shield işe yarasa da pc bağlantılı kullanmanın rahatı hiç bir yerde yoktu. BeagleBone ise önceki BeagleBoard‘u örnek alarak arduino yapısına benzer bir ürün ile dikkatleri üzerine çekmiş, ardından bizim gibi meraklıları dört gözle kendisini bekler durumda bırakmıştı. yurtdışı siparişini vermek için stokların yeterince çoğalmasını beklerken Çizgi TAGEM‘in kampanyasını gördüm. sadece 200 adetle sınırlı kalması hevesimi kaçırsa da (ilk duyurulduğunda arduino için tüm paramı harcamıştım.) uzun süre bu 200 adet tükenmeyince hem üzüldüm (böyle bir fırsatı değerlendirecek yeterince kişi olmamasına) hem de sevindim. en sonunda yeni ayın bütçesi ile BeagleBone siparişini geçtim. Bakalım neler gelecek.

Eğer bu tür kartlarla ilgileniyorsanız süper bir fiyata almak için elinizi çabuk tutmakta fayda var.
http://www.cizgi-tagem.org/e-market/product.aspx?id=710

İlk Türkçe Arduino Kitabı Çıktı!

Arduino Türkiye‘nin geliştiricilerinden Coşkun Taşdemir tarafından yazılan ilk Türkçe Arduino kitabı dikeyeksen yayınlarından çıktı!

Uzun süredir beklediğim, eksikliği olan bir kitaptı. Umarım kısa zamanda bir çok farklı konularda yeni kitaplar yayınlanır. Özellikle adım adım uygulama kitapları konusunda Türkçe kaynak bulabilmek oldukça zor.

Kitabı HepsiBurada‘dan, Kitapyurdu‘ndan ve Robotistan‘dan edinebilirsiniz.

Kitap ile birlikte Arduino Türkiye tarafından tasarlanmış olan Arduino ProtoShield’da satışa sunulmuş oldu.
http://www.robotistan.com/Arduino-Turkiye-Proto-Shield-Yerli-Uretim-Proto-Shield,PR-948.html

Arduino Türkiye yapılanmasının bu kadar hızlı meyveler vermesi ise sevindirici. 🙂

Arduino Türkiye Yeni Yazı Arduino UNO & 16×2 LCD (PCM1602B)

Uzun zamandır arduino ile ilgilenemiyor, buraya yeni yazı ekleyemiyordum. Arduino Türkiye grubu kurulduğundan bundan sonraki yazacağım Arduino yazılarını oraya ekleyeceğim. böylece Arduino ile ilgili Türkçe kaynaklar tek bir yerde tutulmuş olacak ve grup içerisinden yazılmış bir yazıyı tekrar yazmak için zaman kaybetmemiş olacağım.

Bu blog’u ise Arduino ile tanışmama sebep olmuş olan araştırmalar için geliştirdiğim konulardaki yazıları yayınlamak için kullanacağım. uzun zamandır işlerim yoğun olduğundan bir çok yazıyı yazamamıştım, bundan sonra yazı yazmak ve yeni projelerle uğraşmak için vaktim olacağından yakında bir çok konu ile ilgili yazıyı hem buraya hem de Arduino Türkiye‘ye yazacağım.

Son yazmış olduğum Arduino UNO ile 16×2 LCD (PCM1602B) kullanımı ile ilgili yazıyı Arduino Türkiye sayfasında bulabilirsiniz. yazının önemli özelliği standart LCD kütüphanesinin Türkiye piyasasında bulunan 16×2 LCD (PCM1602B) modeli için bir kaç değişikliğe ihtiyaç duyması. bunun dışında Arduino ile LCD kullanımı gayet basit bir olay.

Türkiye’de arduino, robot hareketliliği

Blog’u elimden geldiğince güncel tutmaya çalışıyorum fakat yeterli zamanım olmadığından istediğim yazıları bir türlü yazamadım.
Fakat bu günlerde sosyal medya da oldukça hareketli arduino, robot sistemler iletişimi yaşanıyor.
Uzun süredir aklımdaydı friendfeed’deki Arduino Türkiye grubu bildirmek ama fırsat bulamamıştım. Bu vesile ile oranında bilgisini vereyim. Üye olunuz, arduino ile ilgili sorular sorup cevap almanın en hızlı yolu orada.

Coşkun Taşdemir burada aktif arduino, elektronik içerikli blogları sıraladı. Faydalı olabilecek ve takip edilebilecek bir çok adres var.

Yine bilgilendirme olarak buraya yazayım. Çok yakında bir sparkfun siparişi daha geçerek artık arduino ile ilgili elle tutulabilir, gözle görülebilir örnekleri yapmaya başlayacağım. Bununla da ilgili güncellemeleri yazacağım.

Halen çalıştıramadığım bir kaç sensörüm bulunmakta :/

ePIR’ı tam olarak kullanmayı başaramadım. Son aldığım 7 Segment ve Dot matrix display’leri de çalıştıracak vakti bulamadım. Kablolama işlemi oldukça uzun sürüyor ve yeni breadboard bulmuş olsam da sök tak insanı yoruyor. Bunun için header ve kablolar yardımı ile bir çözüm geliştirmeyi planlıyorum.

Geliştirdiğim sistemleri bir yere kurup çalışır durumda bırakmadığımdan yaptığım bir çözümü hazır olarak saklamak benim için önemli. Bir arduino’m var ve onu tüm projelerde kullanıyorum. Kablo sayısı da az olunca çalışır durumda hiç bir sistemim kalmamış oluyor.
Bu duruma bir çözüm bulmam gerekli.

Herkese bol arduino’lu ve robotlu günler.

Cumartesileri sevmek ve arduino ile ilgilenememek :/

Her cumartesi günü içimi yeni bir şeyler öğrenmek, denemek ile ilgili bir heyecan kaplıyor.
Fakat zamanın yetersizliği (bu aslında kendimi kandırdığım bir şey), üşengeçlik, ileride daha iyisini yaparımcılık gibi bahanelerle yapacaklarımı atlıyorum. her atladığım konu aklımda kalıyor ve daha çok vicdan azabına sebep oluyor.
o yüzden aklımdakileri buraya sıralayayım da ihtiyacı olanlar bu konuda beni teşvik etsin ben de bir şeyleri daha hızlı bitireyim.
elimde arduino ve arkadaşları ile yapabileceğim bir sürü ekipman birikti. fırsatım oldukça yapmak istediğim konularla ilgili ekipmanları satın alıyorum. (blog nerdeyse sahip olduğum ekipmanları sıraladığım bir blog’a dönüştü bu yüzden :/ )
fırsat buldukça bu elemanları çalıştırıyorum fakat güzel bir blog yazısı yazacak zamanım olmadığından buraya bu bilgiyi yazamıyorum. buraya arduino ile ilgili yapacaklarımı yazayım ihtiyacı olanlar istekte bulunsun ilgili yazıyı hemen yazayım.
1-16×2 LCD ekran kullanımı
2-One Wire DS18B20 Sıcaklık sensörü kullanımı
3-SHT15 Sıcaklık ve Nem Sensörü kullanımı
4-7 Segment kullanımı
5-8×8 Dot matrix ekran kullanımı
6-Sıcaklık sensörleri karşılaştırması
7-arduino uno’nun 9v pil ile çalıştırılması
8-takım çantası ve kutu incelemesi
listeyi fırsat buldukça güncelleyeceğim. arduino ile yapmak istediklerinizi iletirseniz elimde uygun olan elemanlar ile yapabildiklerimi gerçekleştirip bildiririm.

Servo Motor’um rahmetli oldu

deneme için aldığım Tower Pro SG90 RC Mini Servo Motor dün gece itibari ile rahmetli oldu.

ilerleyen zamanlarda basit robotlar, ve motor kontrollü devrelerle çalışmak istediğim için deneme amaçlı minik bir servo motor olduğundan bunu sipariş etmiştim.

motoru bir kere test amaçlı çalıştırdım, sonrasında tekrar çalıştırmak istediğimde tek yöne hareket ettiğini sonrasında ise kilitlendiğini fark ettim. ısınıyor fakat tekrar hareket edemiyordu. sonrasında biraz daha zorlayınca kendisinin hakkın rahmetine kavuştuğunu hissettim. içini açtım, motoru potansiyometre ile bağlayan kısımdaki dişlinin dağılmış olduğunu gördüm.

Tower Pro SG90 RS Mini Servo MotorYapacak bir şey yoktu. servo motorun içeriğini güzelce inceledim.

bu videoda görüldüğünün tam olarak aynısı.

Servo motorun içerisindeki motor ise tam bir canavar.

Bu kadar küçük bir motorun sahip olduğu hız ve kontrol beni oldukça eğlendirdi.

Biraz dikkatli olmak gerekiyor. motorun hızını görebilmek için servo motorun yanında gelen parçalardan birisini motora monte edilecek şekilde genişletip motora bağladım. tek bir kanadım olmuş oldu böylece.

servo motoru arduino’ya bağladığımda deli gibi dönmeye başlayan motoru tutmakta hayli zorlandım. hem ebat olarak çok küçük, iki parmağımla ancak tutabiliyorum hemde dönüş hızı oldukça yüksekti. üstelik üzerine taktığım pervanemsi zamazingo oldukça dengesizdi.

siz siz olun böyle denemeleri yapacakken araya bir tane anahtarlama elemanı ekleyin. yoksa motor bir şekilde parmaklarımdan kurtulsaydı bağlantı kablosunu çıkartana kadar kendisini ve ortalığı darmadağın edecekti.

motoru bir potansiyometreye bağlayarak kullanmayı planlıyorum.

biraz ısınıyor ama ne kadar dayanacak bunu da görmüş olacağım.

iki tane servo almak zorundayım artık.